boven balk
dichtkunst
De wisselwerking tussen taal en muziek bepaald het wezen van de zang. Welke moeten we echter voorrang verlenen? Met deze vraag zijn we in de zangkunst voortdurend bezig en deze problematiek duikt telkens weer in de geschiedenis van de zangkunst op. In destijlperioden en het repertoir.

Bewegen in het woord is de basis van de ademtechnische behandeling. De adem perst, stoot, glijdt, duwt, trekt, zweeft, stopt door de expressiviteit in de tekstbehandeling en karakters van de consonanten. Zingen met betekenis ontstaat. Begrijpen van de emotionele betekenis van het woord ontstaat. Met andere woorden; ‘Tiefgriff des Wortes’.
terug
Er ist’s

Frühling lässt sein blaues Band
Wieder flattern durch die Lüfte
Süsse, wohlbekannte Düfte streifen ahnungsvoll das Land.
Veilchen träumen schon,
Wollen balde kommen.
Horch, von fern ein leiser Harfenton!
Frühling, ja du bists!
Dich hab ich vernommen!


Eduard Mörike (Robert Schumann)
deutsch
dichtkunst-lindenluft
dichtkunst titel