boven balk
pedagogiek
We richten ons op:
Adem, training van de juiste spiertonus, houding van lichaam.
Ademsteun, werking van diafragma, steunspieren.
Resonans, kennis en gevoel voor passaggio.(overgang binnen stemtessituur)
Vocalisering, ‘Vokalausgleich’
Woord, Dictie, kennis en gevoel voor spiergebruik in mond, keel, kaak, lip.
Expressiviteit van de eigen persoonlijkheid.
Daarbij moeten de specifieke kenmerken in de scholing van de verschillende stemtypen sopraan, mezzo, alt, countertenor, tenor, bariton en bas de nodige aandacht krijgen, die niet te onderschatten valt.

De scholing van het repertoir van opera, oratorium en lied leidt de zanger tot een verfijning van zijn stemfunctie en stijlkennis, wat wederom tot groei van de persoonlijkheid van de zanger leidt.

Specialisme kan groeien. In de zangerswereld hebben we weer specialisten nodig, om de kunst tot hoogte te brengen. 
                          
terug
chi gong chi gong
balk pedagogiek